İbrahim Sanalp yazdı; BÜTÜN
Köşe yazarımız İbrahim Sanalp makalesinde;
Bütün, parçaları olandır. Bütünün parçaları vardır. Bütün, bir düşünme sistemidir. Davranış bilgisine göre, insan hayatında bütünlük ve devamlılık ister.
Milli irade, toplumda uzlaşılıp oluşturulan iradedir. Millet, vatan kavramıyla birlikte yaşayan topluma denir. Toplumda azınlık-çoğunluk-ekseriyet ayrımına göre alınan kararlar milli irade olmaz. Azınlık iradesi ve çoğunluk-ekseriyet iradesi olur.
İsviçre, uzlaşmayla milli iradesini oluşturan toplumdur. Uzlaşma olmayan maddeler ertelenir. Uzlaşma sağlanan maddeler uygulanır.
Düalizm-ikicilik, bilginin zıt iki kavrama ayrılması ve bu iki zıt kavramın bir bütün oluşturmasıdır. Bilgi, iyi ve kötü olarak ayrılır. Laikliğe göre, bilgi ikiye ayrılır. Bilgi, din işleri ve devlet işleri olarak ayrılır. Din işleri bilgisinde, iyi: sevap olur. Kötü, günah olur. Devlet işleri bilgisinde, iyi: meşru olur. Kötü, gayrimeşru olur. Din işleri bilgisi, inanarak öğrenilir. Devlet işleri bilgisi, sorgulanarak öğrenilir. İki türlü değerlendirme yapıp karar vermek gerekir.
Emek-sermaye ayrımı ve emek –sermaye bütünlüğünün serbest piyasayı oluşturması, kapitalizm kuralıdır. Emek-sermaye ayrımına uymayan düşünceler ileri sürülür. Küçük burjuvanın toplumda ekseriyeti-çoğunluğu oluşturduğu ileri sürülür. Emek, sermaye, küçük burjuvazi bütünlüğü ileri sürülür. Düalizm-ikicilik bütünlüğü, üçlü haline getirilir. Muhafazakârlık, arazi ve bina gelirleriyle geçinen zümredir. Muhafazakârlık belirtilmez.
Emek-sermaye ayrımında, emek: sol olur. Sermaye, sağ olur. Bir ikinci hatta bir üçüncü görüş ileri sürülür. İkinci görüş, solcu-milliyetçi, ülkücü ayrımıdır. MHP kendini sağcı kabul etmez. Üçüncü görüş, milli görüş olur. Milli görüş partileri de sol-sağ ayrımını kabul etmezler. Solcu-milli görüş ayrımını ileri sürerler.
Halkçılık Programı, bütün mesleklerin oluşturduğu toplumu esas alır. Emek-sermaye ayrımını kabul etmez. Siyasi partiler, bütün topluma hitap eder. 1921, 1924 anayasaları Halkçılık Programı’nı kabul eder. 1961 ve 1982 anayasaları emek-sermaye ayrımını kabul eder.
Toplumun gelişimini gösteren sıralama yapılır. İlkel toplum, köleci toplum, feodal toplum, kapitalist toplum sıralaması yapılır. Sosyalist toplum hayali kurulur.
Kapitalist toplum kurallarına, uymak gerekir. Düalizm-ikicilik kuralına göre, tanım yapmak ve kavram oluşturmak, kapitalizm kuralıdır. Halkçılık Programı’nı, solcu-ülkücü, milliyetçi ayrımını, solcu-milli görüşçü ayrımını eleştirmek gerekir.
Her şeyi zıt iki kavramın bir bütün oluşturması esasına göre, değerlendirmek gerekir. Zıt iki kavram bir bütün olur. Bütüne, zıt iki kavramdan ayrı bir üçüncü isim verilir. Bu bir kuraldır. Kurala uymak gerekir. Kavramlarla düşünmek önerilir.
Toplum bütün, birey parça olur. Farklı bireyler, bir bütün oluşturur. Bütünün adına toplum, denir. Buna çoğulculuk denir. Herkes toplumun eşit üyesidir. Bireysel haklara göre örgütlenme yapılır. Toplum ayrı ayrı iki örgütlenme yapar. Din örgütlenmesi ve devlet örgütlenmesi… İki ayrı tören yapılır. Din töreni ve devlet töreni… Dini törende, dua okunur. Devlet töreninde, saygı duruşu yapılır, milli marş okunur. Her iki tören, sırayla yapılır.